sobota 4. července 2020

Sezóna Nula

Sezóna Nula na naší zahradě byla rok 2019. Nechala jsem se unést naivní představou, že když od zimy bude na pozemku zavedená voda, můžu na jaře vysadit stromy a založit první záhonky. Utratila jsem spoustu peněz za sáčky se semínky, která jsem pak vysévala do krabiček doma na parapetu a na balkoně. A představovala jsem si, jak za pár týdnů půjdou sazenice do záhonků. Většina nakonec šla, bohužel... do kompostu.

Z kraje jara jsem se oddávala snění nad sáčky semínek, řadila si je k sobě podle toho, kdy a kam budu který vysévat, četla jsem všechno možné o kombinování plodin, aby se navzájem podporovaly a odpuzovaly si škůdce, snažila jsem se proniknout do tajů ovocnářských podnoží... Všechno jsem si zapisovala do notýsku, abych to měla hezky pohromadě (a dobře za to, teď už si samozřejmě nepamatuju skoro nic a musela bych to všechno hledat znovu). Snění, to mi jde skvěle :-) Nedokázala jsem si vůbec představit, jak dlouhá cesta mě bude ještě čekat, než budu mít opravdové záhony... 



To hlavní, co se minulý rok dělo, totiž nebyla zahrada, ale stavba domu. Do téhle kratochvíle jsme se pustili poprvé (a snad na dlouho dobu naposledy) a zabralo mi to většinu energie. Moje představa, co všechno na budoucí zahradě stihnu udělat, brala každým dnem za své. V místech budoucích záhonků byly hromady vytěženého kamení a jílu, v místech budoucího sadu země tak kamenitá a tvrdá, že do ní nešlo kopnout ani krumpáčem. Začalo být jasné, že bez větší přípravy (a většího bagru) to nepůjde. Ale než mi tohle došlo, nějakou dobu to trvalo...

Během jara na pozemku vyrostla hrubá dřevostavba a do konce léta bylo hotovo. My jsme objížděli vzorkovny a vybírali obklady a dlažby, podlahu, koberec, okna, dveře, kliky... Zároveň to byl první rok naší domácí školy. Synek byl v první a Mrňavka předškolačka, Maluchovi táhlo na tři roky, takže doma bylo veselo. Děti braly od začátku zahradu jako společný projekt a docela ochotně mi pomáhaly s vyséváním semínek, kropily je, pozorovaly, co už klíčí... Bylo to kouzelné.

Zpětně si ale říkám, že jsem neměla tolik spěchat. Základní ponaučení do budoucna - nevysévej semínka, dokud nemáš postavený záhon :-)

Žádné komentáře:

Okomentovat